Statut Stowarzyszenia
FORUM DLA NATURY
Rozdział I. Postanowienia ogólne
Stowarzyszenie FORUM DLA NATURY, zwane dalej FORUM DLA NATURY, działa na podstawie Ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.
o podobnych celach działania.
Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji
- ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego;
- podejmowanie i udział w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju;
- umacnianie świadomości i popularyzacja wiedzy przyrodniczej w społeczeństwie.
- aktywny udział w dyskursie publicznym z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć nauki i praktyki i ich implementacji do przepisów prawa, dotyczących środowiska przyrodniczego, w szczególności oddziaływania na gospodarkę rolną, leśną, łowiecką
i rybacką; - prowadzenie, organizowanie i koordynację edukacji ekologicznej na bazie wykładów, prelekcji, prezentacji, seminariów, konferencji, edycji publikacji w wersjach drukowanych i elektronicznych, obsługi serwisu internetowego itp.;
- współpracę z organizacjami, instytucjami, przedsiębiorstwami i społecznościami lokalnymi działającymi na rzecz edukacji w kierunku zrównoważonego rozwoju
i użytkowania zasobów; - wsparcie informacyjne i merytoryczne podmiotów mających w swych celach statutowych zachowanie naturalnych i kulturowych elementów środowiska;
- opiniowanie projektów aktów prawnych, planów zagospodarowywania przestrzennego oraz planów mających wpływ na gospodarkę rolną, leśną, łowiecką i rybacką;
- kierowanie wniosków do organów administracji odpowiedzialnej za nadzór stanu środowiska o podjęcie decyzji celem usunięcia zagrożeń lub konfliktów mogących prowadzić do jego dalszej degradacji;
- sporządzanie ekspertyz oraz prowadzenie merytorycznego doradztwa w zakresie ekologicznych aspektów oddziaływania gospodarki człowieka na ekosystemy;
- wykonawstwo i koordynacja realizacji prac z zakresu funkcjonowania środowiska przyrodniczego w oparciu o stosowne umowy cywilno-prawne;
- składanie wniosków oraz opinii w ustanawianiu przepisów prawnych, a także inicjowanie i wspieranie procesów tworzenia prawa;
- podejmowanie innych działań, sprzyjających realizacji celów statutowych.
Rozdział III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
- biernego i czynnego uczestnictwa w wyborach do władz FORUM DLA NATURY,
- korzystania z majątku materialnego FORUM DLA NATURY
- korzystania z dorobku niematerialnego FORUM DLA NATURY za zgodą Zarządu FORUM DLA NATURY,
- udziału w statutowych działaniach FORUM DLA NATURY,
- zgłaszania wniosków, dotyczących działalności FORUM DLA NATURY.
- aktywnego udziału w działalności FORUM DLA NATURY i realizacji jego celów statutowych,
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz FORUM DLA NATURY,
- regularnego opłacania składek.
- dobrowolnej rezygnacji, zgłoszonej na piśmie do Zarządu;
- śmierci członka lub likwidacji podmiotu prawnego;
- skreślenia z ewidencji członków z powodu zalegania z opłatą składek przez okres dłuższy niż 6 miesięcy;
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu, na podstawie uchwały Zarządu;
- wykluczenia z powodu naruszenia postanowień statutowych, działania na szkodę, nieprzestrzegania uchwał władz FORUM DLA NATURY, na podstawie uchwały Zarządu;
- na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Członków – przy min. 2/3 głosów;
- rozwiązania FORUM DLA NATURY.
Rozdział IV. Władze FORUM DLA NATURY
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższą władzą FORUM DLA NATURY.
- W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni i honorowi z głosem stanowiącym, członkowie wspierający z głosem doradczym.
- Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zgromadzenie Członków powinno odbywać się stacjonarnie, ale dopuszcza się możliwość jego organizacji w formie zdalnej lub hybrydowej (część Członków stacjonarnie, a część zdalnie).
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może się odbyć w każdym czasie.
- Zwoływane jest przez Zarząd FORUM DLA NATURY z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych FORUM DLA NATURY.
- Termin i miejsce obrad podaje zwołujący do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.
- We wniosku o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków obowiązkowe jest podanie celu jego zwołania, w szczególności podania informacji o planowanych zmianach statutowych.
- Zarząd obowiązany jest ogłosić zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków w ciągu 1 miesiąca od wpłynięcia wniosku Komisji Rewizyjnej lub wniosku co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków. Po tym terminie Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków mogą zwołać uprawnieni wnioskujący – Komisja Rewizyjna lub co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych.
- Podejmowanie uchwał o zadaniach i programie działań.
- Uchwalanie zmian statutu.
- Wybór prezesa FORUM DLA NATURY.
- Wybór i odwoływanie członków Zarządu i członków Komisji Rewizyjnej.
- Udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Uchwalanie budżetu.
- Uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz FORUM DLA NATURY, w tym możliwości zwalniania członków z obowiązku ich płacenia, w uzasadnionych przypadkach.
- Ocena i zatwierdzanie sprawozdań władz FORUM DLA NATURY.
- Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków oraz jego władze.
- Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu FORUM DLA NATURY.
- Podejmowanie uchwały o powołaniu i rozwiązaniu FORUM DLA NATURY
i przeznaczeniu jego majątku. - Podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady.
- Powoływanie osoby reprezentującej FORUM DLA NATURY w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim.
- Zarząd FORUM DLA NATURY składa się z 3-5 członków zarządu, którzy wybierają spośród siebie na pierwszym posiedzeniu Zarządu wiceprezesa, skarbnika oraz sekretarza.
- Prezes stoi na czele Zarządu FORUM DLA NATURY.
- Prezes reprezentuje FORUM DLA NATURY na zewnątrz.
- Wiceprezes reprezentuje FORUM DLA NATURY na zewnątrz w przypadku nieobecności prezesa.
- W przypadkach ustąpienia któregokolwiek członka Zarządu FORUM DLA NATURY w trakcie kadencji, Zarząd może w to miejsce przyjąć nowego członka z zastrzeżeniem, że dotyczyć to będzie nie więcej niż dwóch osób w czasie kadencji, z wyłączeniem prezesa. W przypadku ustąpienia prezesa, do najbliższego Walnego Zgromadzenia Członków, jego funkcję pełni wiceprezes.
- Oświadczenia woli w imieniu FORUM DLA NATURY może składać każdy członek Zarządu jednoosobowo. W przypadku spraw majątkowych oświadczenia woli składa dwóch członków Zarządu, w tym prezes lub wiceprezes.
- kierowanie działalnością FORUM DLA NATURY w oparciu o statut i uchwały Walnego Zgromadzenia Członków;
- sporządzanie rocznych planów pracy i budżetu;
- przyjmowanie i skreślanie z listy członków FORUM DLA NATURY;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem FORUM DLA NATURY oraz podejmowanie uchwał o jego nabywaniu, zbywaniu lub obciążeniach, zgodnie z upoważnieniem udzielonym przez Walne Zgromadzenie Członków;
- podejmowanie uchwał o zmianie adresu stowarzyszenia;
- reprezentowanie FORUM DLA NATURY na zewnątrz;
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków.
- Składa się z 3 członków Komisji Rewizyjnej wybieranych przez Walne Zgromadzenie Członków.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają spośród siebie przewodniczącego,
sekretarza i członka. - W przypadkach ustąpienia któregokolwiek członka Komisji Rewizyjnej FORUM DLA NATURY w trakcie kadencji, Komisja może w to miejsce przyjąć nowego członka.
- członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej, związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu.
- skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwa skarbowe.
1) kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia;
2) ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu;
3) składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia;
4) wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi;
5) wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu;
6) wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków;
7) zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania walnego zebrania członków przez zarząd w określonym terminie.
- wykonanie do dnia 31 marca danego roku rozliczeniowego kontroli sprawozdania finansowego za poprzedni rok obrotowy, przedłożonego przez Zarząd;
- wykonanie do dnia 31 marca danego roku rozliczeniowego kontroli sprawozdania merytorycznego za poprzedni rok, przedłożonego przez Zarząd.
Rozdział V. Majątek i gospodarka finansowa FORUM DLA NATURY
- składek członkowskich,
- darowizn, spadków i ofiarności publicznej,
- dotacji,
- dochodów z własnej działalności, w tym działalności gospodarczej oraz dochodów z majątku FORUM DLA NATURY.
- podejmuje decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążeń majątku stowarzyszenia;
- podejmuje w formie uchwały, decyzje o zaciąganiu kredytów i pożyczek z możliwością zabezpieczenia wierzytelności majątkiem FORUM DLA NATURY;
- zawiera umowy, udziela pełnomocnictw i składa oświadczenia woli w sprawach majątkowych z wymogiem podpisów dwóch upoważnionych osób.
Rozdział VI. Postanowienia końcowe
- Uchwała o rozwiązaniu FORUM DLA NATURY wymaga większości głosów na Walnym Zgromadzeniu Członków przy obecności 2/3 uprawnionych do głosowania, albo 2/3 przy obecności połowy członków.
- Likwidatorami stowarzyszenia są osoby wskazane w uchwale Walnego Zebrania Członków
o likwidacji stowarzyszenia. - Majątek zlikwidowanego stowarzyszenia przeznacza się na cel określony w uchwale Walnego Zebrania Członków o likwidacji stowarzyszenia.
- Koszty likwidacji pokrywa się z majątku likwidowanego stowarzyszenia.
Statut został przyjęty przez zebranie założycielskie członków Stowarzyszenia FORUM DLA NATURY.